Het FODMAP-dieet is veel makkelijker als jij ook een app gebruikt of checklijsten.
Waarschijnlijk vraag je je ook wel eens af:
Hoe kan ik het dieet nou volgen? Wat mag ik nu wel eten en wat mag ik nu niet eten tijdens het dieet?
Het is best wel ingewikkeld als je net begint met het dieet.
En je kan Googlen en je vindt van alles op internet en heel veel lijsten zijn niet meer up-to-date of je weet niet waar de bron vandaan is.
Ik kan je vertellen de enige echte betrouwbare bron is van Monash, dat is de universiteit in Australië.
Zij hebben heel veel voedingsmiddelen getest op de hoeveelheden FODMAP’s.
En FODMAP’s zijn korte-keten koolhydraten en tijdens het dieet is het handig dat je eerst een eliminatie gaat uitvoeren een aantal weken, dus dat betekent dat jij een paar weken – het liefst zo kort mogelijk en het liefst met hulp.
Je kan het prima alleen doen, alleen bij voorkeur zoek jij een gespecialiseerde dietiste op.
Je kan heel veel informatie vinden op onze website www.fodmapfoodies.nl.
Dan ga je een aantal weken zoveel mogelijk FODMAP-arm eten dus je eet hoe min mogelijk voedingsmiddelen met korte-keten koolhydraten oftewel FODMAP’s.
Helemaal vrij van FODMAP’s lukt helemaal niet niet want in heel veel voedingsmiddelen zitten FODMAP’s. In een beetje fruit, in een beetje groente en in heel veel granen zitten gewoon FODMAP’s.
De vraag is: voor welke korte-keten koolhydraten ben jij gevoelig?
Volgens onderzoek hebben tussen de 70 en 80% van de mensen met darmklachten die buikpijn hebben en diarree of obstipatie of misschien een combinatie van hebben echt baat bij het dieet.
Dus de de buikpijn wordt minder, waarschijnlijk worden ook andere klachten minder en dat na een paar weken al. Het kan best zijn dat het bij jou wat langer duurt.
Het is wel heel fijn als je weet dat er een hele grote kans is dat als jij het dieet volgt op de juiste manier dat jij veel minder buikpijn hebt, misschien kom je wel van je diarree af of heb je geen last meer van obstipatie of heb je veel minder last van een opgeblazen buik. Hoe fijn zou dat zijn?
Daarvoor heb je dus de checklijsten nodig of de Monash app.
Wat wij als Fodmap Foodies gedaan hebben is de hele Monash app – dus alle voedingsmiddelen
die getest zijn – in lijsten gezet. Hele duidelijk uitgebreide lijsten met precies de hoeveelheden die je wel en niet kan eten en de hoeveelheden die je beperkt kan eten tijdens het FODMAP-dieet.
Super handig om deze lijst te gebruiken.
Het is echt heel veel werk geweest omdat ook Monash regelmatig de app update met nieuwe voedingsmiddelen, of het kan best zo zijn dat een voedingsmiddel eerst wat weinig FODMAP’s bevat en na een aantal testen blijkt toch iets meer FODMAP’s in te zitten of andersom.
Deze lijsten hebben we helemaal uitgewerkt. Dat betekent een hele lijst met groene voedingsmiddelen die dus in principe onbeperkt mag eten in normale porties, en we hebben een hele lange lijst met voedingsmiddelen die je dus in mate mag eten.
In beperkte betekent probeer niet meer dan een keer een oranje voedingsmiddel per maaltijd te eten. Rood is sowieso tijdens de eliminatiefase uit den boze.
Als jij zegt: “Joh ik wil het gewoon een stuk makkelijker maken voor mezelf.”
Het enige wat je hoeft te doen is de FODMAP-dieet-lijsten
aan te schaffen via onze webshop voor maar 6,99.
Het maakt je leven veel makkelijker.
Succes!

Sigrid van der Marel-Sluijter
Dietist & eigenaar Fodmap Foodies
https://www.fodmapfoodies.nl/
http://www.fodmapdietist.nl/